כיצד לקבל השראה לרעיון עסקי?

בניגוד למה שמקובל לחשוב, רעיונות עסקיים אינם נוצרים "בהבזקים מחשבתיים" אלא בתהליכים עמוקים יותר של חשיבה על צרכים ופתרונות אפשריים.
הצרכים הלא ממומשים שלנו הם אינסופיים, ולכן גם הרעיונות לסיפוק הצרכים יהיו אינסופיים.
כל פתרון ייצור מענה הולם יותר לצרכים ויבודל בדרך מסוימת מהקיים: מותאם אישית יותר, זול יותר, איכותי יותר או מהנה יותר.
אז כיצד נקבל כיוון למציאת רעיון עסקי? כיצד תגיע ההשראה למציאת הרעיון העסקי?
להלן מספר דרכים-

עקבו אחרי ה"כאבים" שלכם בשגרה

הביטו על חיי היום-יום שלכם: על שגרת היום, על ההתארגנות בבוקר, על הנסיעה לעבודה, על הקשיים בעבודה, על זוגיות, גידול ילדים. הציפו את הצרכים והכאבים שלכם בכל בעיה קטנה במהלך היום ורשמו את אותה הבעיה.
על כל בעיה שרשמנו, עלינו לבחון למי עוד יש בעיה כזו? האם יש הרבה אנשים כמוני עם אותה הבעיה? כיצד הם מתמודדים עם אותה בעיה? מהו הפתרון שלהם? האם אוכל לייצר פתרון טוב יותר?

מצאו צורך קיים שיש לו מענה לא טכנולוגי

במובן מסוים, הטכנולוגיה הופכת את חיינו לפשוטים יותר: קפה ביתי בלחיצת כפתור, גישה לאינטרנט מכל מקום בעולם, פגישות וירטואליות, חנויות מקוונות וכו'.
עם זאת, יש תחומים שכמעט ולא השתנו במשך השנים, לדוגמא: הוראה בכיתות לימוד (עד תקופת התחלת הקורונה), שיטת ההצבעה לכנסת, מספרות ומסעדות. אם נבין כיצד הטכנולוגיה יכולה לשפר את התחום ומה החסמים שמונעים את הכנסתה, נוכל לפתח את הרעיון ודרך היישום שלו בתחומים הללו.

שימוש במוצר קיים עבור שוק אחר והתאמתו לשוק

לעתים השימוש המקורי של המוצר משתנה כאשר מתעורר צורך בשוק ללא מענה מתאים, וכדי לענות בצורה מושלמת על הצורך מבצעים התאמות מסוימות.
נסו לחשוב על מוצר פופולרי, שניתן לשימוש עבור צורך אחר או שוק אחר.
ראו מה קרה בעקבות מגיפת הקורונה? מסיכה כירורגית הפכה ממוצר שמיועד לצוותים רפואיים למוצר שמיועד לכלל האוכלוסייה. כדי להתאים את המוצר למשתמשים רבים, נפתח שוק חדש של מסיכות בד מעוצבות, מגני פנים שקופים, מסכות עם רמת סינון גבוהה, מסיכות לילדים ועוד.
דוגמא נוספת היא בתחום המגבונים הלחים.  ממוצר המיועד לתינוקות הפכו למוצר פופולרי של מגבוני היגיינה הנשטפים באסלה ומגבוני ניקיון חד פעמיים.

ערכו תצפית על התנהגות אנושית

עקבו אחר תהליכים רכישה – מה גורם לבזבוז זמן ועצבים? מה עולה יותר מדי?
לא תמיד קל לנו להביט במראה ולנתח את עצמנו. לפעמים יותר קל לנו להיות צופים מהצד ולראות כיצד מתנהגים אנשים אחרים במצבים מסוימים.
אפלקציית "סקיפר" המאפשרת להזמין מקום מראש במסעדות, נולדה בעקבות תצפית על תורים בכניסה למסעדות. אותם תורים גורמים לתסכול בקרב לקוחות. תחושה זו עלולה להעכיר את חוויית הביקור במסעדה ולגרום לויתור עליה.

עקוב אחר מגמות בשוק, ניוזלטר, רשתות חברתיות

אם אתם יודעים באיזה תחום הרעיון העסקי שלכם יעסוק, חובה להכיר את השוק כמה שיותר ולהיחשף לשוק, לחברות בתחום, לפוסטים וכתבות רלוונטיות. ככל שתכירו את הצרכים והלקוחות, כך תוכלו לגבש רעיון מדויק יותר.

שימוש במודל עסקי קיים עבור תעשיה שבה לא קיים המודל העסקי

ישנן דרכים שונות בכדי לייצר הכנסות ולעתים שינוי במודל העסקי בו משתמשים המתחרים, יגרום לקהל חדש להתעניין במוצר.

עד לא מזמן, בשוק השכרות הרכבים, ניתן היה להשכיר רכב ליום אחד או למספר ימים. ההשכרות היו מיועדות בעיקר לתיירים ולאנשי עסקים שמגיעים לביקור מזדמן בארץ.
Car2go היא חברה השכרה המשכירה רכבים במודל עסקי שונה מחברות השכרת הרכב הקיימות.  היא פונה לשוק אחר והוא לאנשים שזקוקים לרכב לנסיעות מזדמנות קצרות בדרך כלל, ולא באופן קבוע. המודל העסקי הותאם לתשלום שעתי לפי זמן השימוש והקילומטראז' שעברנו ולא לפי מספר ימים. כך הצרכנים יוכלו לצמצם בעלויות ולשלם בדיוק על מה שהם צורכים.

לסיכום, סקרתי בבלוג הזה מספר דרכים בכדי לקבל השראה לרעיון העסקי. רצוי להעלות הרבה רעיונות על התחום בו נרצה להתעסק ולא נתמקד רק ברעיון אחד בשלב הראשון. לאחר שהעלינו רעיונות רבים, נתחיל לצמצם אותם בשיטת האלימינציה עד שנגיע לרעיון שאנחנו הכי שלמים איתו.
פתרון זה יצטרך לעבור בדיקת היתכנות, בו יש לבחון את הרעיון על ידי תשאול קהל היעד וכנגד פתרונות אלטרנטיביים העונים על אותו הצורך.
לקריאה על בדיקת היתכנות, לחצו כאן

אם אתם עדיין מגששים באפלה, ואין לכם אפילו כיוון, עצרו רגע, הקשיבו ללב שלכם, לדברים שאתם טובים בהם ומספקים אותכם. משם תתחילו לחפש כיוון. ממליץ לכם לצפות בנאום מעורר השראה של סטיב ג'ובס.

שיתוף פוסט