שלושת הטעויות הכי נפוצות בגיוס הון ממשקיעים

גיוס הון ממשקיעים הוא תהליך ממושך ויכול להימשך מספר שבועות וגם להיגרר למספר חודשים.
כמי שמייעץ לעשרות סטארטאפים בשנים האחרונות, ראיתי טעויות רבות של יזמים המנסים לקצר דרכים בגיוס ההון. רציתי להסב את תשומת ליבכם לשלושה קיצורי נפוצים אשר לא רק שאינם מועילים אלא עלולים להזיק לכם בתהליך:  

פניה מסיבית למשקיעים

ישנם משקיעים שמקבלים עשרות פניות מדי יום מיזמים. פניה גנרית ללא התייחסות אישית תיתפס כספאם, גם אם לא תכנס לתיבת הספאם שלהם במייל.
לכן אין תחליף לפניה אישית לאחר שווידאתם שהפניה היא רלוונטית כמובן, כלומר קיימת התאמה בין מה שאתם מחפשים למה שהמשקיע מחפש, כמו סכומי ההשקעה, תחומי ההשקעה או שלבי ההשקעה. הציפיה מכם היא לברור את המשקיעים היטב וללמוד עליהם לפני שאתם פונים אליהם.

פניה בשלבים מוקדמים מדי

ברוב המקרים משקיעים יתעלמו מפניות של יזמים שעדיין לא בשלים לטעמם. אם לא יתעלמו ויזמנו אתכם לפגישה, זה לא יוביל אתכם רחוק וגם ייתכן שתעשו רושם לא טוב במהלך הפגישה.

לפני פניה למשקיעים, בדקו את עצמיכם. הייתי ממליץ לוודא חמישה דברים:

1. באיזה שלב של המיזם אתם נמצאים? האם השלב תואם את מה שהמשקיע מצפה לראות? האם המשקיע מחפש להשקיע במיזמים בשלב שלכם?
משקיע סבב ראשון מצפה לראות מוצר עובד עם מספר לקוחות משלמים. משקיעי סיד ירצו לקבל הוכחה שהמוצר מתאים לשוק בו הוא פועל ויש לו פונטציאל גדילה משמעותי.
2. אתם מפגינים שליטה בכל הפן העסקי, השיווקי והטכנולוגי.
3. יש לכם מצגת משקיעים ואתם מתורגלים בהצגה שלה.
4. אתם מחויבים ב-100% למיזם. שימו לב שצוות חזק בעל ניסיון קודם יהווה שיקול מרכזי בשיקולי המשקיעים. כדאי שלפחות אחד מהמייסדים יהיה בעל ניסיון יזמי כלשהו (עדיף בסטארטאפ) ולפחות אחד מגיע מהתחום שבו עוסק המיזם.
5. יש לכם היכרות והבנה במושגים בסיסיים בגיוסי הון, כמו מניות, אופציות, הלוואות המירות, הסכמי SAFE וכו'.



גיוס כסף באמצעות מתווכים (פיינדרים)

לכאורה מדובר בפתרון מאוד נוח מכיוון שאותם פיינדים מתעסקים באיתור המשקיעים, בפניה אליהם ובתיאום הפגישות. הבעיה היא שמי שפחות אוהב את השיטה  הם המשקיעים עצמם, שלוקחים בחשבון שגובים עמלת תיווך מסכום ההשקעה שלהם.

לפני מספר חודשים פרסמתי סקר קצר בקרב משקיעי הון- סיכון. מתוך 37 שענו, 33 שללו על הסף כל עבודה עם סטארטאפים שמגיעים באמצעות פיינדרים. 4 בלבד ענו כי עבודה עם פיינדרים יכולה להיות יעילה במקרים מסויימים.
אותם משקיעים פסלו עבודה עם פיינדרים משתי סיבות עיקריות:
א. תשלום עמלת התיווך בדרך-כלל גובים הפיינדרים 5% מסכום הגיוס.
ב. עצם השימוש בשירותי התיווך מעיד על האופי היזמי של המייסדים. הם מחפשים לעצמם את החיים הקלים ונותנים למישהו אחר לפנות למשקיעים למרות שזהו חלק אינטגרלי מהעבודה של מנכ"ל המיזם.

לסיכום, אני ממליץ להימנע מאותם קיצורי דרך. אם אתם מעוניינים להכיר שלושה קיצורי דרך שכן יכולים להועיל לכם, מוזמנים לצפות בהדרכה הבאה.

שיתוף פוסט